Sunday 11 November 2012

Blogging muslim day : mulut

Posted by Unknown at 23:20

Pernah tak fikir ? our words, kelakuan semua tu sometimes tersakitkan hati orang ? did you know. Orang orang di neraka kebanyakkan dosa diorang adalah dosa daripada manusia.. you know what, kalau kita buat dosa dgn Allah S.W.T, mungkin Allah akan memaafkannya.. tapi kalau kita berbuat dosa kepada manusia... mybe orang tu takkan memaafkan kita eventhough kita dah bersujud maaf dengan dia.nak tak nak kita kena terima jelah.sebab tulah jangan suka menyakiti hati seseorang.. padah dibuatnya apabila kita diakhirat nanti.. so akhir cerita , tak payah la nak sakitkan hati orang, bermegah, sombong dengan orang... kita di dunia ni sementara je.. dan lagi satu.. sifat orang yang suka menyakitkan hati orang ni adalah diiktiraf sebagai sifat "orang cakap lepas" I'm just saying.


Mengumpat adalah termasuk dalam sifat-sifat yang dikeji oleh Islam. Mendedahkan keburukan orang lain sama ada dengan secara terang atau tersembunyi adalah ditengah dan dilarang oleh Islam. Ini jkerana perbuatan tersebut bukan saja berdosamalah boleh menimbulkan sifat benci anatar satu sama lain selaian memecahbelahkan perpaduan masyarakat.

Antara ayat-ayat Al-Quran tentang larangan mengumpat adalah : 



"Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (An-Nisaa' 4:148)


" Sayangi lah mulut anda daripada bercakap benda yang keji, dan tidak berfaedah.. " passage from mak saya * juariah *

majulah sukan untuk negara ! Assalamualaikum ! salam satu malaysia !

0 comments:

Post a Comment

 

Am Nazir Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review